واژگونی خودرو در مه‌ولات یک کشته و یک مصدوم در پی داشت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) برخورد سه دستگاه خودرو حادثه آفرید| نجات راننده محبوس در پراید توسط آتش‌نشانان حریق مغازه در خیابان عیدگاه اطفا شد (۱۲ اردیبهشت)+عکس انحراف مینی بوس در تبریز هشت مصدوم برجای گذاشت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله افراد ناشناس به پزشکان در کرخه (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جاعلان اسناد دولتی در غرب تهران دستگیر شدند (۱۲ اردیبهشت) راز ناپدید شدن یک ماهه جوان گمشده فاش شد استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیاردی به کشور (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) از دستگیری قاتل مست ۲ زن در عروسی تا عروسی‌هایی که عزا می‌شود تاثیر منفی میکروپلاستیک‌ها بر تغییرهورمون و جنسیت جنین مهر و موم کارگاه تولید موادشوینده تقلبی در مشهد (۱۲ اردیبهشت) ماجرای گم‌شدن «یسنا»، دختر چهارساله روستای «یلی‌بدراق» + ویدئو زلزله ۴.۶ ریشتری سیرچ کرمان را لرزاند (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) نامه شاگرد سپاسگزار به آقای آموزگار: معلم ازیزم عض شما بسیار عاموخطم! اعلام جرم دادستانی تهران علیه افرادی که مطالب کذب درباره پرونده نیکا شاکرمی منتشر کردند
سرخط خبرها

ویدئو | فساد سبب کاهش اعتماد عمومی خواهد شد

  • کد خبر: ۱۱۵۹۲۷
  • ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
ویدئو | فساد سبب کاهش اعتماد عمومی خواهد شد
معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور گفت: فساد از پیچیدگی وچند لایگی برخوردار است و ساحت‌ها و ابعاد مختلفی دارد، اما ما بیشتربر فساد مالی و اداری تمرکز داریم چرا که پیامد‌هایی که این مهم دارد بسیار سنگین و سهمگین بوده که سبب کاهش اعتماد عمومی و کاهش رقابت و اثر بخشی حاکمیت خواهد شد.

مهدی صبوری نیک | شهرآرانیوز؛ امشب به همت اندیشکده حقوق بشر و شهروندی دانشگاه امام صادق علیه السلام و با همکاری دانشگاه امام رضا علیه السلام، نشست علمی تخصصی ساختار‌های فسادزا و کشف و مقابله با آن در سالن کنفرانس دانشگاه امام رضا علیه السلام مشهد مقدس برگزار شد.

در این نشست، جوانبخت اظهار کرد: براساس سخنان و تاکیدات مقام مقام معظم رهبری باید ساختار‌های فسادزا تبیین و تشریح شود به همین منظور ما اقدام به برگزاری این نشست کردیم چرا که در لایه‌های مختلف و ساختار فساد زا موضوعات اقتصادی، معیشتی و مدیریتی وجود دارد که اگر این ساختار‌ها به درستی تشریح و تبیین شود ما به طور قطع کمتر دچار فساد سیستمی خواهیم بود.

وی افزود: از زمان انثقلاب اسلامی مشهد در بحث مبارزه با فساد پیش قراول بوده به طوری که ما اندیشمندان بزرگی را در این شهر داشته ایم که سردم دار مبارزه با فساد بوده اند که می‌توان به مقام معظم رهبری در دوران حضور در مشهد مقدس، شهید مطهری و دیگر بزرگانی که در این خصوص دغدغه داشته اند و ما باید این موضوع را تبین کنیم.

رئیس اندیشکده حقوق دانشگاه امام صادق علیه السلام با بیان اینکه مسئولین ما باید از حالت سخنگویی به جالت پاسخگویی برسند، گفت:ما مصداق عدالت را امیرالمومنین علی بن ابی طالب می‌دانیم که در همین راستا ایشان می‌فرمایند داوند سبحان حقوق بندگانش را بر حقوق خود مقدم قرار داده است، پس هر کس که برای اداء حقوق بندگان خدا قیام کند، در حقیقت، این عمل، او را به ادای حقوق الهی می‌کشاند.

جوانبخت خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب یکی از نکاتی را که به آن اشاره و تاکید داشته اند بحث مبارزه با فساد بوده به طوری که ایشان مفسدین اقتصادی پایگاه‌های دشمنان خارجی معرفی می‌کنند چرا که این ا افراد بحث کرامت و امنیت جامعه را تحت الشعاع قرار می‌دهند و رویکرد امنیتی می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه حاکمیت جمهوری اسلامی ایران براساس کرامت انسان‌ها است، گفت: باید به این نکته دقت کرد که مصلحت سنجی‌های غیر ضروری به اجرای عدالت آسیب خواهد زد به همین منظور باید با شناخت دقیق و استفاده از ظر فیت نخبگان به سمت اجرای عدالت حرکت کنیم.

در ادامه این مراسم، غلام عباس ترکی؛ معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور بیان کرد: فساد از پیچیدگی وچند لایگی برخوردار است و ساحت‌ها و ابعاد مختلفی دارد، اما ما بیشتربر فساد مالی و اداری تمرکز داریم چرا که پیامد‌هایی که این مهم دارد بسیار سنگین و سهمگین بوده که سبب کاهش اعتماد عمومی و کاهش رقابت و اثر بخشی حاکمیت خواهد شد.

وی افزود: فساد اداری در کشور دارای ویژگی‌هایی است که شامل پنهانی بودن، فقدان بزه دیده خاص و گروه ضرر دیدگان و امنیت است که امنیت موضوع بسیار مهمی است.
معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور به نامه امیرالمومنین علی علیه السلام به مالک اشتر در خصوص توصیه ایشان در موضوع رحمت و عدالت اشاره کرد و گفت: ایشان در این نامه به موضوع رحمت و عدالت تاکید کرده اند چرا که عدالت و رحمت از مهم‌ترین پایه‌های اساسی حکومت اسلامی است.

ترکی گفت: یکی از نکات بسیار مهمی که باید به آن توجه داشت این است که اولین پیامد فساد در جامعه سبب خواهد شد که بی انگیزگی و اثر بخشی فعالیت‌ها صورت خواهد گرفت.

وی بیان کرد: خداوند متعال در قرآن کریم و در سوره به ابعاد مختلف امنیت پرداخته است و به این موضوع تاکید دارد که فساد منجر به عدم وجود امنیت در جامعه خواهدد شد به طوری که شرط امنیت در دنیا وآخرت نیز ایمان و دوری از ظلم معرفی شده است. مع بیان کرد: یکی از نکات بسیار مهمی که باید به آن توجه داشت این است که ذهنیت از فساد با درک آن کاملا متفاوت است؛ درحالی که ادراک و ذهنیت از فساد در کشور ما پیش از واقعیت است.

معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشوربیان کرد: باید این نکته را دانست که فساد در واقع تلفیق نامشروع قدرت کارگزار حکومت و سواستفاده به نفع خود ودیگران است به خصوص در زمانی که آن خطا کننده احساس آرامش نماید.

ترکی یادآور شد: یکی از مشکلاتی که ما داریم و باید آن را پیگیری کنیم این است که برخی از شرکت‌ها و موسسات تجاری و اقتصادی به لحاظ ماهیت و مدیریت، نه دولتی است و نه خصوصی به طوری که اگر در یکی از این شرکت‌ها اموال حیف و میل شود و تخلفی صورت گیرد نمی‌توان برای ان پرونده اختلاس تشکیل داد چرا که این پرونده باید دارای شاکی خصوصی داشته باشد و به همین دلیل نیز در نهایت قرار منع پیگیری صادر می‌شود.

در ادامه این مراسم غلامرضا گودرزی؛ عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام گفت: مبارزه با فساد بسیار مهم بوده و دارای ابعاد مختلفی است، اما باید این اندیشکده نیز بتواند به بررسی ابعاد مختلف پرداخته و در نهایت نیز نتیجه آن در اختیار افراد و دستگاه‌های مختلف قرار گیرد.

وی افزود: امروزه بسیاری از کشور‌ها به سراغ مراکز رصد و دیدبانی رفته و با رویکرد استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و نخبگان به دنبال نیل به اهداف خود هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام بیان کرد: زمانی که فساد در یک جامعه رخ می‌دهد این مهم بر دو حوزه تاتثیر گذار است که اولین آن ظلم است که خود ظلم دارای آثاری بودهو بر زندگی انسان تاثیر می‌گذارد به طوری که زمانی که ظلمی رخ می‌دهدهمه‌ی این موارد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به کرامت انسانی ضربه زده و مجموع این موارد باعث می‌شود که برای هر جامعه‌ای کبارزه با فساد و ایجاد امنیت یک وظیفه قلمداد شود.

گودرزی بیان کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب نیز یک نگاه فردی و اجتماعی و یک نگاه رسالتی وجود دارد و این سند راهبردی برای کشور بوده که مغفول واقع شده است؛ در این بیانیه، مقام معظم رهبری جوانان، نخبگان و رسانه‌ها را به صراحت مورد خطاب قرار می‌دهند و از آنان می‌خواهند که به مبارزه با فساد بپردازند.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->